Altın üretimi düşerken ihracatta olağanüstü artış var! - Ekonomi

Türkiye yılın ilk 4 ayında 6.7 milyar dolar tutarında 192 ton altın ihraç ederek rekor kırdı.

Altın üretimi düşerken ihracatta yaşanan olağanüstü artış, 17 Aralık’ın kilit ismi Reza Zarrab’ın 2012’de yaptığı işlemleri tekrar akla getirdi.

Yılın ilk 4 ayındaki altın ihracatının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 72.5 artarak 6 milyar 708 milyon 867 bin dolara yükselmesi, akıllara 17 Aralık yolsuzluk ve rüşvet operasyonunun kilit ismi Reza Zarrab’ı getirdi.

Altın üretimi düşerken ihracatta yaşanan olağanüstü artış, 17 Aralık’ın kilit ismi Reza Zarrab’ın 2012’de yaptığı işlemleri tekrar akla getirdi.

Altın ihracatıyla Türkiye’nin cari açığını kapattığını iddia eden Zarrab’ın yaptığı işlemler nedeniyle 2012 yılında altın ihracatı 16.3 milyar dolar olmuş, ardından geçen iki senede ise sırasıyla 7 ve 7.7 milyar dolar olarak gerçekleşmişti.

Nisan ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 361 yükselerek 1 milyar 773 milyon 719 bin dolar olarak gerçekleşen altın ihracatı, bu performansını sürdürmesi halinde 2012 yılındaki seviyeyi dahi geçebilir.

Altın ihracatı ilk 4 ayda yapılan toplam 50 milyar 477 milyon dolar ihracatın yüzde 13.2’sini oluşturuyor.

192 ton altın ihraç ettik

Altının da içinde bulunduğu kıymetli madenler, hem nisan ayında hem de yılın ilk dört ayında en çok ihracat yapılan kalem oldu. Altının kilosunun 35 bin dolara geldiği hesaplandığında, ihracatı yapılan altın miktarı 2015’in ilk 4 ayında 191.6 ton oldu. Bu dönemde yapılan altın ithalatı ise 1 milyar 153 milyon 966 bin dolar. Yani bu dönemde ithal edilen toplam altının miktarı 33 ton civarında.

Altınlar İsviçre'ye gidiyor

Bir başka dikkat çekici veri, 2015'in ilk 4 ayında İsviçre'ye yapılan ihracatın rekor düzeyde artması. Nisan ayında İsviçre'ye yapılan ihracat geçen yılın aynı ayına göre tam yüzde 1579 artarak yani 16 kata yakın yükselerek 1 milyar 238 milyon 596 bin dolar oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre nisan ayında altın harici İsviçre'ye 66 milyon 358 bin dolar ihracat yapıldı.

Bu veriler de gösteriyor ki İsviçre'ye olan ihracat artışının tamamına yakını altından kaynaklanıyor. İsviçre 2015'e kadar Türkiye'nin ihracat yaptığı ilk 20 ülke arasına bile kolay kolay giremiyordu. Nisan ayında ise İsviçre 1 milyar 238 milyon 596 bin dolarla Türkiye'nin en çok ihracat yaptığı ülke oldu. Kaynak Meydan / Gökmen Köse
Daha yeni Daha eski